En sevdiğim ressam Edward Hopper. Nedenini anlayamadığım bir şekilde resimleri beni büyülüyor.
Edward Hopper Kimdir?
Amerika’daki şehir yaşamını resmettiği yağlı boya tablolarıyla tanınan Edward Hopper, 1882-1967 yılları arasında Amerika’da yaşamıştır. 1899’da liseden mezun olduktan sonra ebeveynleri, sanatsal tutkularını desteklemelerine rağmen, onu ticari illüstrasyon yapmaya teşvik etti. 1900’de New York Sanat Okulu’ndaki derslere kaydolmadan önce bir yıl boyunca New York City’deki Correspondence School of Illustrating’de okudu ve odağını güzel sanatlara çevirdi.
1906’da kısa süreliğine illüstratör olarak yarı zamanlı çalıştı ve sonraki dört yıl boyunca Paris ve diğer Avrupa şehirlerine üç uzun gezi yaptı. 1910’da Hopper, Greenwich Village’daki 3 Washington Square North’a taşındı. Yaşamının geri kalanında burada yaşadı ve çalıştı.
Sonraki on yıl boyunca, Hopper sanat dünyasında tanınmaya çalışırken, hayatını bir illüstratör olarak kazanmaya devam etti. İllüstratör olmak sevmediği ve daha sonra gizlemeye çalıştığı bir işti. Bu dönemde Hopper, resimlerini New York’taki bazı gösterilerde sergiledi.
Hopper, 1915’te baskıresim işine başladı ve yağlı boyaya devam etmesine rağmen, hem eleştirel hem de ticari başarıyı ilk elde eden sanatçının gravürleri oldu. Hopper, bu sıralarda sıradan yerleri bir yabancılaşma veya yalnızlık duygusuyla tanınabilir şekilde resmedebileceği bir stil geliştirdi. Resimlerinde insan figürleri, eğer görünüyorlarsa, yalnız ve dalgındır. Ressam bunu yaparken ışıklandırmayı ustaca kullanmaya başladı.
1923’te Hopper’ın altı suluboya resmi Brooklyn Müzesi’nin Uluslararası Suluboya Sergisi’ne kabul edildi ve müze Mansard Roof’u 100 dolara satın aldı.
Ertesi yıl, tam zamanlı olarak resim yapmak için ticari işlerden vazgeçti ve kendisi de başarılı bir ressam olan Josephine “Jo” Verstille Nivison ile evlendi.
Jo, Hopper’ın sanatsal başarısı için vazgeçilmez olduğunu kanıtlayacaktı: Jo sadece onun kadın figürlerinin çoğu için poz vermekle ve onun suluboya çalışmalarını teşvik etmekle kalmadı. Aynı zamanda eserlerin gösterildiği yerler de dahil olmak üzere sanatsal üretiminin ayrıntılı kayıtlarını tutma görevini kocasından devraldı. Kime satıldıkları, Hopper’ın uzun kariyerinin etkileyici arşivini oluşturdu.
Yüzyılın ortalarında bazı eleştirmenler Hopper’ın gerçekçiliğinin altında yatan soyut yapıları görmede başarısız olmuş ve çalışmalarını reddetmişse de 1960’larda pop art ve fotogerçekçilikte çalışan yeni nesil sanatçılar Hopper’ın, çalışmaları üzerinde önemli bir etkisi olduğunu iddia etti. Sanatçı ve eşi, sadece on ay arayla New York’ta öldü.
Resimleri arasında beni en çok etkileyense Nighthawks…
Nighthawks
Nighthawks’ın ana elementi, aydınlatılmamış bir sokağın hemen köşesinde bulunan iyi aydınlatılmış bir restorandır.
Restoranın içinde üç müşteri ve bir garson görüyoruz. Müşterilerden biri, tek başına ve elinde bardakla oturan orta yaşlı bir adam gibi görünüyor. Diğer iki müşteri, yan tarafta oturan bir erkek ve bir kadındır ancak açıkça kendi düşüncelerinde kaybolmuşlardır. Garson, dört karakterden daha aktif olanıdır ve görünüşe göre temizlik yapıyor veya içecek hazırlıyor. Yüz ifadeleri üzgün değil, mutlu değil, sadece gergin ve endişeli.
Nighthawks’ta belli bir dinamizm var; sanki sadece sessizliğe değil, lokantanın içindeki harekete de tanık olabiliyormuşuz gibi sanki, bir hikâye anlatılıyormuş gibi. Bu, Hopper’ın izleyicilere açık bir anlatı sağlamak değil, onları kendilerinin bir anlatı oluşturmasına teşvik etme niyetine uyuyor.
Resme bakarken oluşan bir başka izlenim de yalnızlık duygusudur. Hopper, röportajlarından birinde şöyle bir itirafta bulunmuştur: “Bilinçsizce, muhtemelen büyük bir şehrin yalnızlığını resmediyordum.”
İkinci Dünya Savaşı’nın ortasında, dünyanın en büyük süper güçlerinden biri olan ABD, Aralık 1941’de Japonların Pearl Harbor’ı bombalamasının ardından savaşa girdi. Bu bağlam göz önüne alındığında, 1942’de yapılan tablo daha eleştirel bir bakış açısı kazanıyor. Nighthawks; sanatçının, insanların yine de rutin hayatlarını yaşamaya devam ettiği, uluslararası güç mücadelesinin farklı bir pencereden görünümü.
Hopper inanılmaz titiz bir ressamdı; herhangi bir projeye başlamadan önce sayısız eskiz ve insan, ışıklandırma, perspektif çalışmaları yapardı.
Resmin tamamlanması yaklaşık altı hafta sürdü ve 21 Ocak 1942’de tamamlandı. Birkaç ay içinde Chicago Sanat Enstitüsü’ne 3.000 dolara satıldı. Galeri komisyon ücretleri ve maliyetlerinden sonra, Hopper’ın payı 2.000 doların hemen altındaydı.
Nighthawks, sanat tarihinde en çok çoğaltılan resimlerden biridir. Neden bu kadar etkileyici olduğunu bilmek çok zor. Belki de resimde hepimizin kendi yaşam deneyimlerimizden bir şeyler bulduğumuzdan olabilir. Nighthawks tarif edilemez bir ürkütücülük barındırmakta.
Gerçekten, bir restoranın bu kadar sıradan bir tablosunun bu kadar duygu uyandıracağını kim düşünebilirdi? Bir düşünün: Birisi size, içinde dört kişinin olduğu, bütün gece açık olan bir restoranın resmini anlatmış olsaydı bu gerçekten ilginizi çeker miydi? Nighthawks garip bir şekilde inanılmaz ilgi çekici…